Frågor & Svar

Här hittar du svar på några av de vanligaste frågorna. Hittar du inte svaret på din fråga i listan kan du alltid kontakta oss så hjälper vi dig.


 

Fråga:


 

Svar:


Hur lång är min uppsägningstid?

 

Vanligtvis 3 månader, vid flytt till äldreboende är det 2 månader samt vid dödsfall är det 1 månad.

     

Får jag grilla på min balkong?

 

Nej, det är förbjudet.

     

Hur kopplar jag upp mig mot fibernätverket?

 

Vi hänvisar till IP-only som är vår leverantör av fibernätet.

     

När får jag byta lägenhet?

 

 

När du bott minst 12 månader i din nuvarande lägenhet. Då söker du som vanligt på vår hemsida, en förutsättning för att kunna erbjudas en ny lägenhet inom beståndet är att man har tillräckligt med kö-poäng, att man uppfyller våra grundkrav och i övrigt varit en god hyresgäst.

     

Hur gör jag en felanmälan?

 

 

Antingen loggar du in på "mina sidor" här på vår hemsida eller så kontaktar du kontoret för hjälp.

     

Får jag hyra ut min lägenhet i andrahand?

 

Vanligtvis inte, men om speciella skäl finns kan det bli aktuellt. All andrahandsuthyrning ska godkännas av oss på Hyltebostäder och all andrahandsuthyrning är tidsbegränsad.

     

Jag har tappat bort min nyckel, hur gör jag?

 

Då tar du kontakt med kontoret, för din egen säkerhet så kommer vi behöva byta ut låset till din lägenhet vilket innebär en kostnad på 1845 kr (gäller traditionell låscylinder) eller 1000 kr/borttappad nyckel (gäller elektronisk låscylinder).

     

När ska hyran vara betald?

 

Senast den sista i månaden, hyran betalas alltid i förskott vilket innebär att du betalar exempelvis decembers hyra senast den sista november.

     

Mitt element är kallt, är det trasigt?

 

I de flesta fall inte, elementen blir kalla när lägenheten nått den önskade temperaturen, då behöver elementen inte fortsätta skjuta ut värme. De blir varma igen så fort temperaturen inne blir lägre.

     

Hur ställer jag mig i er bostadskö?

 

Du trycker på "logga in" här på vår hemsida, så kommer en text upp med länk till att skapa upp ett nytt konto, tryck där och fyll i alla uppgifter som efterfrågas.

     

Vilka regler kring husdjur har ni?

 

Hundar ska alltid vara kopplade så fort de lämnar lägenheten, plocka alltid upp efter din hund. Katter får inte gå in till grannar eller förorena sandlådor.

     

Vart vänder jag mig om jag får problem med lägenheten efter kontorstid?

 

Mellan 16.00-07.00 mån-fre samt helger kan du få hjälp av vår fastighetsberedskap på telefonnummer 0731-472564. Dock gäller det endast vid akuta situationer, läs mer under information och felanmälan.

     

Får jag sätta in diskmaskin, tvättmaskin och/eller torktumlare?

 

Det är inget du får sätta in själv. Men möjligheten finns, det kallas för standardhöjande tillval vilket innebär att om önskemålet om ex diskmaskin får plats kommer en extra avgift tillkomma hyran varje månad. Vår servicechef kommer och kollar samt bestämmer.

     

Hur ska jag veta att personalen är från Hyltebostäder när de kommer och knackar på?

 

Alla anställda har en legitimation, ett s.k. ID06, som ska uppvisas vid varje besök. Med namn, bild och Hyltebostäders logotyp.

     

Hur bokar jag tid för att tvätta?

 

Använd din tidsbokningsnyckel och lås fast din cylinder på datum och tiden du vill boka utanför tvättstugan. Antingen förmiddag eller eftermiddag, ej nattetid.

Vad innebär bonusrabatt?

 

Har du bott hos oss i minst 3 år (utan flytt) så räknas en viss procent av från din decemberhyra, vilket innebär att den hyran blir lägre än vanligt. Ju längre du bott här (med max 1 flytt inom beståndet) desto högre blir rabatten. 

     

Vart ska jag ställa min barnvagn/cykel?

 

I källaren finns särskilda platser avsett för större föremål som dessa. Får ej ställas i trappuppgångar eller blockera dörrar.

     

På vilka sätt kan jag betala in min hyra?

 

Via kort inne på vårt kontor eller via Bankgiro eller stående överföring. Kontanter tar vi inte emot.

     

Vad händer om jag inte betalar i tid?

 

Om du redan innan vet med dig att du inte kommer kunna betala i tid, säg till oss så kan vi hjälpa dig att dela upp din betalning. Om inte vi hör något eller får in betalningen i tid skickas den till inkasso. Får du en faktura från inkassobolaget ska hela summan betalas in till dem, oavsett om beloppet tidigare skulle till oss.

     

Får någon jag känner hämta ut mina nycklar till min nya bostad?

 

Ja, om du som kontraktsinnehavare har skrivit en fullmakt att du godkänner att någon annan kommer i ditt ställe och hämtar ut nycklarna åt dig. Fullmakten ska innehålla ditt namn och personnummer, namn och personnummer på personen i fråga som ska komma samt vad fullmakten avser. Personen som kommer ska kunna legitimera sig.

     

När får jag tillträde till min lägenhet?

 

Kontrakt skrivs oftast från den 1:a i en månad, vilket innebär att du får tillgång till din lägenhet samma dag. Infaller denna dag på en helgdag blir det närmsta vardag efter som gäller, om inget annat är överenskommet.

     

Vad ingår i hyran?

 

Har du en lägenhet med s.k. varmhyra ingår värme och vatten, det som tillkommer är hushållselen du använder. Har du en lägenhet med sk totalhyra ingår värme, vatten samt hushållsel.

     

Mina TV-kanaler fungerar inte, vad gör jag?

 

Gäller det ditt basutbud ska du kontakta Mediateknik på 0340-679290, problem med övriga kanaler utöver basutbudet hänvisas till din tjänsteleverantör.